Pixtin / Idees

Entendre els Nfts

Categories: Comunicació, Il·lustració

Etiquetes:

Els Nfts són simplement fitxers digitals a la venda. Quan compres un Nft estàs comprant, per exemple, un “jpg”, un “mp4” o una altra classe de fitxer que pot ser més o menys sofisticat, com petits jocs o interactivitats. Però, insistim, no deixen de ser fitxers i, per tant, reproduïbles.

Això abans era molt complicat i ho veurem amb un exemple: Imagina que jo et venc un .jpg amb la foto de la tieta Mercè i tu ho comparteixes amb els teus cosins. Hi ha 20 persones amb la foto… qui diu que això és teu?

Podríem anar a un notari per confirmar la teva propietat. Però si la foto es fa viral i arriba a Austràlia, allò que digui el nostre notari Josep actuant sota la legislació espanyola tindrà una validesa més que relativa.

Una tecnologia anomenada Blockchain, que també regeix les criptomonedes, ha canviat les regles del joc. Ara la cosa va així: jo et venc una foto de la tieta Mercè i estableixo les condicions del nostre acord. Afegeixo aquesta informació al Blockchain que, simplificant, és com una carpeta del Dropbox o del Drive compartida per milers de persones a tot el món.

L’acord a què arribem, per tant, queda registrat en una xarxa gegant i cada cop que vulgui fer qualsevol canvi, no un, sinó tots aquests ordinadors d’aquesta xarxa (aquí entren algoritmes complicats) hauran de validar que el canvi compleix les condicions definides al contracte inicial.

A Austràlia ara saben que la foto és teva i si, per exemple, algú vol robar-te-la, s’haurà d’enfrontar a un exèrcit d’ordinadors no dependents de cap empresa ni companyia. Tu mateix, si ets una mica friqui, pots fer que el teu ordinador formi part d’aquesta xarxa “validadora”.

I com es fa servir tot això dels NFTs?

Som en un moment d’exploració de possibilitats i encara no sabem tot el potencial que aquest nou sistema d’intercanvi pot tenir. Però hi ha una sèrie de sectors en què els NFTs semblen estar quallant més fàcilment:

Jocs, metavers (o mons virtuals) i NFTs:

Si estàs llegint aquest article, probablement no formes part d’aquest creixent segment de la societat que juga en línia. Les persones que el conformen se’n van junts d’aventures al Minecraft –un joc en què crees el teu propi món– igual que tu aniries amb els teus amics al parc i fins i tot a un bar. I, si tu et compraves cromos, ells es compren el cotxe x (que, recordem, no és més que un arxiu) amb què guanyar les seves amigues en un joc de curses. O l’últim modelet del canell en què es convertiran aquesta nit per assistir a una festa en línia. I així fins a l’infinit.

Art i NFTs:

Aquest sempre ha estat un sector molt donat a l’especulació i, per descomptat, de seguida ha vist les possibilitats d’aquest nou model de compravenda. És el més fàcil d’entendre perquè funciona com sempre: l’original costa més que la còpia només que ara en comptes de vendre’t quadres et venc arxius.

Màrqueting, publicitat i NFTs

Sempre que detectem un públic nombrós, les agències de comunicació aixequem les antenes. I atès que les noves generacions semblen més que disposades a viure gran part del seu temps als mons virtuals, la cursa per entendre de quina manera podrem comunicar-nos, vendre, publicitar-nos, etc., en aquests metaversos ja ha començat. Però això dona per a un altre article.


Rep la nostra newsletter